Inżynier Hondy, Jason Widmer odpowiada za ogólną koncepcję osiągów w modelu Honda NSX. Podczas europejskiej premiery Hondy NSX dla przedstawicieli mediów przybliżył on filozofię „błyskawicznych reakcji” zastosowaną w nowym NSX-ie, omawiając jednocześnie problemy, które pojawiły się podczas prac nad nowym wcieleniem sportowej ikony Hondy.
Od czasu dołączenia do Hondy w 1995 roku pracował Pan, jako ekspert ds. osiągów nad samochodami różnych segmentów. Czy może Pan w skrócie opisać swoją karierę w Hondzie w oparciu o różne projekty, w które był Pan zaangażowany?
„Dołączyłem do Hondy w 1995 roku wraz z rozpoczęciem prac badawczych w segmencie SUV-ów. Jako młody inżynier dysponujący doświadczeniem w zakresie jazdy terenowej oraz jazdy z przyczepą znalazłem się więc w zespole pracującym nad tymi zagadnieniami w modelu Acura MDX.
W przypadku Acury MDX drugiej generacji, naszym celem było zachowanie dobrych właściwości terenowych i podjęcie rywalizacji z konstrukcjami marek premium. Rozpoczęliśmy więc testy na torze Nurburgring, a także na europejskich drogach. W międzyczasie odbyłem specjalistyczne szkolenie z zakresu dopracowywania osiągów samochodu.
Po zakończeniu projektu MDX, przeniosłem się do zespołu pracującego nad modelem NSX. To był z pewnością wspaniały awans - z prac nad SUV-em do teamu zajmującego się autem sportowym! Odnalezienie się w nowych okolicznościach ułatwiło mi szkolenie, jakie odbyłem wcześniej oraz doświadczenie zdobyte w Europie.”
Pracuje Pan obecnie, jako lider zespołu inżynierów odpowiedzialnego za rozwój osiągów, w związku z czym wykonuje Pan wiele różnych zadań związanych z ich zwiększeniem. W którym obszarze projektu napotkał Pan najwięcej przeciwności?
„Przychodzą mi do głowy dwie kwestie. Pierwsza to konstrukcja nowej Hondy NSX. Zaprezentowaliśmy ten samochód na wczesnym etapie prac rozwojowych, a ponieważ jego projekt został bardzo pozytywnie przyjęty, nie chcieliśmy go zbytnio modyfikować. Ustaliliśmy kilka celów związanych z osiągami i stwierdziliśmy, że potrzebujemy nowego układu napędowego, aby zrealizować nasze założenia.
Wykorzystanie projektu przewidzianego dla wolnossącego silnika benzynowego umieszczonego poprzecznie i zaadaptowanie go na potrzeby umieszczonej wzdłużnie jednostki twin turbo wiązało się z powstaniem nowych problemów w zakresie odprowadzania ciepła, umiejscowienia podzespołów i aerodynamiki. Współpraca pomiędzy działem designu, a zespołem inżynierów zaowocowała powstaniem auta o bardziej egzotycznym wyglądzie i doskonałej wydajności aerodynamicznej.
Drugi problem związany był z integracją wielu zaawansowanych systemów na pokładzie samochodu. Honda NSX dysponuje hybrydowym układem napędowym z trzema silnikami, nową, 9-biegową dwusprzęgłową przekładnią oraz jednostką benzynową V6 twin turbo. Zapewnienie współpracy wszystkich tych elementów było trudne, a dodatkowo musieliśmy całość zintegrować z zaawansowanym podwoziem. Najważniejszym zadaniem było więc takie skoordynowanie pracy poszczególnych podzespołów, aby uzyskać bardzo organiczne ‘czucie’ samochodu.”
Nowa Honda NSX została wyposażona w liczne systemy potęgujące osiągi. Jak przebiegał proces wybierania poszczególnych rozwiązań, które miały się znaleźć w nowym NSX-ie?
„Wszyscy mieliśmy przed oczami obraz idealnego samochodu sportowego Hondy. Podczas prac rozwojowych obserwowaliśmy poczynania konkurentów i przetestowaliśmy wiele aut, od najmniejszych w tej klasie do egzotycznych supersamochodów. Zebrane doświadczenia posłużyły nam jako punkt odniesienia dla naszej nowej konstrukcji, która naszym zdaniem wniosła nową jakość do tego segmentu.
Stwierdziliśmy, że błyskawiczne reakcje wszystkich systemów dadzą kierowcy frajdę podczas jazdy. Jeśli jedziesz samochodem, który reaguje z opóźnieniem lub w sposób nieliniowy musisz nauczyć się radzić sobie z tym problemem. Na przykład chcesz wejść w zakręt, ale wiesz, że samochód skręci z opóźnieniem. Już samo to przeświadczenie obciąża cię psychicznie. W połączeniu z przekładnią, która zawsze się spóźnia podczas redukcji biegu lub przepustnicą, która zbyt długo zwleka z dostarczeniem autu mocy, musisz być nieustannie skoncentrowany na kontrolowaniu tych niedogodności, przez co nie możesz się skupić na jeździe.
Chcieliśmy zatem, aby Honda NSX oferowała bezpośrednie i błyskawiczne reakcje na polecenia wydawane przez kierowcę, dlatego zastosowaliśmy trzy silniki elektryczne, których zadaniem jest niwelowanie opóźnień podczas przyspieszania i pokonywania zakrętów. Nawet amortyzatory i układ kierowniczy mają dawać prowadzącemu natychmiastowe informacje zwrotne.
NSX oferuje więc połączenie zaawansowanych rozwiązań technicznych dających błyskawiczne reakcje, przy czym kierowca może wykorzystać możliwości auta w płynny, w pełni kontrolowany i intuicyjny sposób.”
Dziś po drogach całego świata wciąż jeżdżą oryginalne Hondy NSX, które słyną z niezawodności. W nowym modelu zastosowano wiele nowoczesnych systemów. W jaki sposób zadbaliście o to, aby takie nagromadzenie nowinek technicznych nie obniżyło trwałości auta?
„Honda słynie z tworzenia niezawodnych aut. Nowy NSX to bardzo zaawansowany i wyrafinowany supersamochód, jednakże wymogi z zakresu wytrzymałości są w tym projekcie takie same, jak w przypadku zwykłych aut osobowych.
Honda już od dawna produkuje hybrydowe układy napędowe - dłużej, niż jakakolwiek inna firma. Rozumiemy hybrydy i akumulatory oraz problemy wytrzymałościowe związane z tymi systemami. Nie mamy więc żadnych obaw odnośnie niezawodności systemu. Po prostu zainstalowaliśmy go na nowej platformie o wyższych osiągach.”
Jak Pański zespół osiągnął zakładane cele w modelu NSX w tak szybko rozwijającym się segmencie?
Porównywanie wyników i wyznaczanie celów to proces realizowany w każdym nowym produkcie Hondy, przy czym segment supersamochodów rozwija się w szybkim tempie. Producenci wprowadzają zmiany w swoich konstrukcjach każdego roku, a aspekty związane z mocą i osiągami szybko ulegają modyfikacjom.
Wiadomo oczywiście, jak długo trwa proces opracowywania danego modelu, dlatego można założyć, w którym miejscu w czasie premiery nowego samochodu będą znajdowali się konkurenci.
Nowa Honda NSX została opracowana w celu zaoferowania kierowcy nowych doświadczeń wynikających z jazdy w sportowym stylu w myśl zasad filozofii New Sports eXperience. To dlatego drugorzędną kwestią stały się dla nas czasy przyspieszeń od 0 do 100 km/h czy inne dane dotyczące osiągów.
Honda wprowadza do tego segmentu konstrukcję nowej jakości, która nie ma konkurencji. Dzięki temu zajmujemy szczególne miejsce na rynku.”
żródło: http://hondanews.eu/pl/pl/cars/media/pressreleases/76236/jason-widmer-mowi-o-filozofii-blyskawicznych-reakcji-w-modelu-nsx